Dagens pass = Funktionell träning

Dagens pass kan du träna alla dagar, du bestämmer själv vilken tid som passar dig bäst, se schemat för aktuella tider. Det är ett nytt pass varje dag och du som medlem vet inte vad som kommer att hända på dagens aktuella pass. Vi tränar funktionellt med vår egen kropp som hjälpmedel. Vi
använder även bollar, skivstänger, kettlebells, däck, trappor m.m.
Alla arbetar efter sin egen förmåga och förutsättning. Passen tar ca: 20-30 min. Vi går alltid igenom övningarna innan så du behöver inte ha kunskap utan den får du av oss som leder passet. Du blir sedd och får alltid personlig träning i grupp.
IMG_2887
Nyhet.
Dagens Lyft
Skivstångspass för dig som vill bli starkare och klara att lyfta tyngre. Passen varierar och bygger på olika övningar som har utgångspunkt i de olympiska lyften, marklyft m.m med fokus på bra teknik. Belastningen anpassar du efter dina egna förutsättningar och du väljer själv när du känner dig redo att öka vikterna.
Förkunskap:att kunna tekniken i olympiska lyft(ryck och stöt)
Kravet för att få delta på detta pass är att du varit med på “olympiska lyft- teknikträning” eller uppvisat för oss att du kan tekniken sedan tidigare.
Olympiska lyft-teknikträning
Olympiska lyft.
För dig som tycker det är roligt att träna med skivstång och därför vill lära dig eller förbättra teknikerna.
Vi går igenom grunderna i olympiska lyft (ryck och stöt), men tränar även på tekniken i t.ex frivändning och marklyft.
Innan du bokar dig på Dagens Lyft ska du ha genomgått detta pass.
 Dagens cirkel
Vill du få ut eventuella aggressioner så är det här passet perfekt.  Vi arbetar med slägga däck skivstänger och mycket annat i en cirkel. Alla träningsboxens medlemmar är välkomna på passet då tanken är att alla oavsett ålder och andra förutsättningar ska kunna utvecklas.
IMG_2737
Nyhet.
Veckans/månadens utmaning
Varje månad kommer vi att ha en utmaning som du själv eller med en vän eller fler kan göra nere i “Lilla Boxen” möjlighet att skriva sitt namn och resultat för att se dina förbättringar.
Du kan även varje dag göra Dagens Pass där då passet alltid står skrivet på tavlan,
nytt pass varje dag
Passen leds av: 
Vad är funktionell träning? 

Genom åren har det alltid varit trender inom såväl mode, musik som träning. Först var det bodybuilding som var populärt. Det skulle vara stora svulstiga muskler. Sedan kom fitness. Det skulle vara slanka, smidiga, kontinuerliga och starka muskler.

Nu är nästa trend här, den kallas funktionell träning. Vad är då egentligen funktionell träning?
Jo, funktionell träning handlar om att utveckla de delar av kroppen som för individen är viktiga att utveckla. Detta betyder alltså att funktionell träning är olika anpassat för olika individer. Generellt kan man dock säga att funktionell träning handlar om att stärka upp kroppen inifrån och utåt. Man vill alltså skapa en stabilitet och styrka runt ryggrad och inre kärna för att minska skaderisken runt dessa områden.Funktionell träning handlar alltså inte i första hand om att skapa sexpacket på magen utan snarare om att aktivera de djupare musklerna, tex M.Transversus abdominis och små muskler runt leder för att avlasta själva leden. Han man en bra så kallad bålstabilitet kommer man att kunna minska skaderisken, effektivisera tekniker såsom löpning med mera.Ser vi tex på en löpare som har 100 meter kvar på ett maratonlopp som hamnar i en slutspurt och som har dålig bålstabilitet kommer han garanterat vifta och slänga mycket med armarna på grund av att bålen är ”slutkörd”. Hade han istället varit stabil i bålen hade inte lika mycket energi gått åt att förflytta sig framåt i spurten.Funktionell träning kan hjälpa till att stärka upp kroppen för att få en bättre hållning vilket leder till minskad belastning på leder, ligament, muskulatur med mera. För att en funktionell övning ska bli funktionell måste man alltså ha funktion av själva styrkan som övningen utvecklar. Om det så är i vardagen, på jobbet, på fritiden eller inom någon idrott, det spelar ingen roll. En hockey-spelare som tränar lågintensiv löpning på plant underlag 3 gånger i veckan på sin försäsong kommer garanterat inte att få bättre kondition på hockey planen. Det gäller att träna för att bli bra på det man vill eller ska bli bra på.
Funktionell träning behöver inte bara handla om styrketräning. Det kan lika gärna innebära tex stretching. Sitter man på kontor hela dagarna och har höft böjar- muskeln i sitt kortaste läge kommer den att dra ihop sig och man kommer garanterat med tiden få problem med att resa sig utan att kompensera med ryggen. Genom att träna på ett ostabilt underlag kommer kroppen att aktivera fler muskler för att hålla balansen kontra om man hade legat på en plan bänk eller suttit i en maskin.
”För att bli stabil bör man träna ostabilt”
Om man tränar som man lever kan man kalla träningen ”funktionell”!
Onsdagar 7.30
mindre grupp, passar perfekt för dig som vill träna med få personer utan stress.
IMG_2851

 

 

Träningsboxen är först på Gotland med denna roliga träningsform.    

passikonjump

Jumping-Fitness
En skonsam, rolig och effektiv form av träning!
I takt med triggande musik och enkla rörelser, tränar du både kondition och styrka på en egen studsmatta.
Jumping® Fitness är tre gånger så effektivt som jogging där fler än 400 muskler arbetar samtidigt samtidigt som kroppen förskonas från hårda stötar.
Oavsett ålder eller fysisk prestationsnivå kan du träna Jumping Fitness!
Du bör dock ej vara gravid, max vikt 120 kg
Jumping-Jogging
Vi joggar intensivt i en halvtimme.
Högt tempo till bra musik.
Jumping-Cirkel
50/50 varannan Jump och varannan styrka.Cirkel
 
Passen leds av: 
Boxning
Fartfylld träning med fokus på slag sparkar och kondition
passar alla.
Leds av